BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 28, 2009

Bola di Kaki, Bukan di Hati!

Assalamualaikum wbt.
Shbt2 yg dikasihi ALLAH sekalian. Semoga sentiasa dalam payungan rahmatNYA .:)

First of all, Congrats to Barca for winning the UEFA Champions League.Then, to all Man Utd fanz, Jgn lah terasa frust sgt. Adat pertandingan, kalu sorang menang, sorang lg kenela kalah. Hehe:)Malam final tu, ana n beberapa org member bersama dgn ratusan lagi org arab berkumpul di "stadium suuk sayyarat". Mmg terasa la bahangnye. Walaupon malam tu agak sejuk. Terasa macam kat ROME plak.

Tp tula, bola bukan matlamat kita, ia sekadar satu kaedah utk kita menghiburkan diri, n salah satu bentuk riadah. X lebih dari tu. And kita mesti ingat, berhibur xde salah nye selagi kita jaga batasan syarak.

BOLA DI KAKI,BUKAN DI HATI.
Teringat sya kata2 shbt sy mase kami main futsal sama2 kat Stadium blakang ARMA. Lebih kurang camnie bunyinye:-

Jika kita lihat dalam satu pemainan bola sepak striker yg biasa akan sentiasa mengejar bola. Namun, striker yg biasa tu x mungkin memegang nya kerana ia merupakan 1 kesalahan.tetapi striker yg memiliki kemahiran yg tinggi serta selalu berusaha meningkatkat kemahiran mengawal bola, dia pasti akan dapat mengawal serta menguasainya bola tersebut dengan baik seterusnya membolehkan dia menyumbat gol.
Jika kita nisbahkan permainan bola sepak itu sebagai kehidupan, bola sebagai dunia, striker sebagai diri kita (manusia) , dapat kita lihat bahawa manusia biasa akan sentiasa mengejar dunia tp dia xkan puas dengan nya kerana mmg fitrah dunia lagi kita kejar lagi tnggi lah rasa tamak kita kepadanya. Jadi kita akan sentiasa mengejarnya. Tapi bagi seorg manusia yg cemerlang imannya serta sentiasa berusaha utk memperbaiki kelemahan iman yg ada pada dirinya, walau dia x dapat menggengam dunia sekalipun, dia masih mampu mengawalnya dan dan menjadikan dunia ini sebagai satu wasilah (jalan) utuk dia mencapai kebahagiaan diakhirat yg menjadi matlamat (goal) bg dirinya.

Selain tu jgk, kiter boleh sbenarnye nak menggunakan bola sepak/futsal sbg jalan sampingan utk rapatkan ukhwah. Main jgn Ganas2 macam Ronaldo malam final tu.Huhu. RElaks n cool jer.

Maser Main futsal bersama2 kawan2 Malaysia,kemboja, acheh dan Indonesia. Mmg BEST!

Hmm.... Tu saje lah Untuk coretan kali nie.Yang HAK itu datangnya dari ALLAH, Jgnlah kita termasuk dalam kalangan org yaang ragu2.

Wassalam^_^

Tuesday, May 5, 2009

Renungan Bersama

Assalamualaikum w.b.t

Sujud serta syukur kita rafakkan pada ALLAH Subhanahu Wata'ala, Atas limpah nikmat serta maghfirah-Nya. Dapat lagi menikmati nikmat IMAN serta ISLAM yg suci ini

Selawat serta salam kita tujukan khas buat Junjungan Mulia, Rasulullah s.a.w.

ALLAH Berfirman dalam Surah AL-Baqarah : 120


Allah telah pun mengingat kan kpd kita sbg muslim tntang bagaimana mauqif (pendirian) org2 yahudi dan nasrani mengenai org2 islam bahawa mereka tidak sesekali akan meredhai kita selagi mana kita tidak ikut jalan mereka.

Beberapa hari yg lepas, sy ada membaca akhbar dalam bahagian dunia yg menggerakkan ana utk menulis post ini.Tatkala smpai di satu perenggan, tergaman sy baca pernggan tersebut."YA ALLAH, berlagaknye la org ni" . Lebih kurang macam tu la sy kata.

ini petikan akhbar yg ana baca bawah tajuk ARAK dan PELACURAN BERLELUASA DI IRAQ Keluaran 3/5/2009-Berita Harian

Inilah natijah yg sebenarnya cuba di ketengahkan oleh org2 yahudi dan nasrani dalam usaha mereka utk menghancurkan islam. JIka dulu semasa zaman pemerintahan SADDAM, semua gejala ini telah di padamkan dari iraq. Namun, setelah berlakunya peperangan yg di ketuai oleh Amerika dan sekutunya ini. Segalanya berubah. Dah ini lah sebenarnya tujuan sebenar kemaraan tentera kuffar di iraq. Dan ketika ini, org2 yahudi dan nasrani akan ketawa melihat sebahagian dari umat islam bangga membuat dosa. Nau'zubillah...

tidak mustahil selepas nie tragedi di Bosnia berulang lg. Tatkala org2 islam leka serta bergelumang dengan dosa, org2 yahudi serta nasrani akan trus bergerak memburu cita2 mereka utk menghapuskan terus umat islam dari muka bumi ini. Semoga ALLAH sentiasa lindungi iman kita dari turut terjerumus dalam kancah kehinaan ini. Semoga kita dapat sama2 menginsafi serta berusaha memperbaiki diri kita.

Wallahu'alam

Saturday, May 2, 2009

Imtihan Dan Study


Salam alaik.Utk post ana kali ini mmg lah sgt2 berbentuk personal.

Exam semakin hampir, kalu x silap, dr tarikh hari post nie, cume tinggal 14 hari je lagi utk exam. Perasaan sekarang nie mmg agak 'kacau'....Rase macam x sabar nak habiskan exam, tp takut jgk sbb exam dah makin dekat. Usaha masih lg 'in progress'...Huhuhu... mmg ini la jawapan yng ana akn bgtau bila ada ikhwah2 lain tanye tntg study utk exam... Rase cam byk lg nak dibaca, tp kdg2 xtau nak kata bila akan khatam... Mujur la ada shbt2 seperjuangan ana yg bersemangat nak tlg permudahkan study dgn buat sikit sebanyak note2 yg insyaALLAH dapat bantu...
Utk pengetahuan sahabat2 yg tak tahu, ana skrg nie masih lg blum memulakan kuliah perubatan...tahun ini ana blaja subjek2 agama serta bahasa... subjek nyer boleh tahan banyak...10...n ana akan periksa 'straight' 10 subjek dgn hanya satu hari cuti...huhuhu...agak gerun kan..? Tp xpelah... Setiap yg berlaku itu ada la hikmahnye yg masih belum tersingkap...
Akhir kalam...salam perjuangan buat teman-teman kuliah-FATHI-NAUFAL-AMY-FAHMI-FAIZ-...SEmoga kita mumtaz semuanya....Ameeen... (''')-_-(''')